Страсна П’ятниця – це запрошення надати сенс і надію нашому досвіду хреста. Також того, який сьогодні переживає світ у формі пандемії коронавірусу, – говорить кардинал Раньєро Канталамесса. Саме він, як проповідник папського дому, щороку виголошує проповідь під час Літургії Страсної П’ятниці у Ватикані.
Про значення хреста він нагадує, що Літургія Страстей Господніх, яку ми знаємо сьогодні, була сформована порівняно пізно, в IV ст., а присутня в ній адорація Хреста запозичена з Єрусалиму, де в Страсну П’ятницю християни адорували реліквію Святого Хреста на Голгофі.
Папський проповідник зазначає, що перші християни не виставляли напоказ хреста, щоб не викликати в інших загрози. У стародавньому світі розп’яття вважалося найжорстокішим покаранням для рабів. Цицерон каже, що в присутності римських громадян навіть не згоджується згадувати про нього. Тоді як св. Павло відкрито зізнається, що для нього цей хрест – привід для гордості. Від початку Церква усвідомлювала, що смерть Ісуса на хресті – це не епізод, а подія, яка змінила всю історію людства. У візантійському та романському мистецтві Розп’ятий зображений у царській позиції, з очима, відкритими на світ. Це Христос з Євангелія від Йоана, де розп’яття є піднесенням і передвіщає Його остаточну перемогу.
Кардинал Канталамесса зазначає, що справжня всемогутність Бога виявляється в Його повній безпорадності на Хресті. Як і Анрі де Любак, він нагадує, що одкровення Бога як любові зобов’язує світ переглянути свої уявлення про Бога. На думку папського проповідника, теологія не повністю витягнула з цього наслідки. Він зауважує, що Ісус помирає на хресті не лише для того, щоб погасити борг людини, але для того, щоби Божа любов могла досягти людини на найбільшій відстані, в яку вона впала, бунтуючи проти Бога, тобто смерті. Відтепер смерть також є місцем, де оселилася Божа любов.
Папський проповідник також нагадує про наші щоденні хрести. Як сказав сам Ісус, маємо зректися себе, взяти хрест і піти за Ним. Однак самозречення та хрест – це не мета, а засіб. Зрікаюся себе, щоб засновувати своє життя на Христі та йти з Ним не лише на Голгофу, але далі, до воскресіння. Наше спасіння не в нашому хресті, а в Хресті Христа, – нагадує кардинал Канталамесса. Він також попереджає, що ті, хто хоче Христа без хреста, все одно матимуть хрест, бо страждання не минає нікого, але без Христа. Водночас Страсна П`ятниця надає нашому хресту сенсу та надії – додає італійський капуцин.
Джерело: Католицький оглядач