Дорогі Брати і Сестри!
Переживаючи свято Святого Сімейства, керуємо наш погляд до маленького містечка в Галілеї, де в тиші і покорі зростає Божий Син, зростає в людській родині. Саме туди, у дім Святого Сімейства, тягнеться укрите коріння Церкви, яка, занурюючись в атмосферу Назарета, зростає і розвивається, стаючи Церквою вбогою, смиренною, Церквою родинною, Церквою назаретською .
В людській родині, в домі Діви Марії і простого робітника Йосифа розпочинається Новий Завіт Бога з усім людством. Бог обрав сім’ю для свого найвеличнішого одкровення, для об’явлення своєї найбільшої любові. З того часу сім’я є місцем Теофанії! Переживаючи цю Таємницю, в дусі пастирського піклування і любові, прагнемо пригадати це покликання і цю величну місію!
1. Родина є божою інституцією, основана на подружжі чоловіка і жінки, відкритих на дар життя, покликана бути образом Єдиного Бога в трьох Особах, який є Любов’ю. Бог створив людину як чоловіка і жінку, а благословення, яким була обдарована перша людська родина, було благословенням життя: Будьте плідні й множтеся (Бут 1, 27-28). Тим, що чинить з людської особи автентичний образ Пресвятої Трійці, є ЛЮБОВ! Любов, яка виражається у безкорисному особовому даруванні і цілковитому прийманні цього дарування. Чоловік і дружина, які живуть в подружжі, обдаровують себе не якимись матеріальними речами, чи якимись послугами, а дарують собі взаємно всю свою особу і все своє життя. Такий дар є можливим завдяки благодаті Таїнства Подружжя, в якому звершується Пасхальна Тайна – смерть і воскресіння Господа Ісуса Христа! Чоловік вмирає для себе самого, щоб жити у своїй дружині, і навпаки дружина вмирає для себе, щоб жити в своєму чоловікові.
В зв’язку з цією біблійною істиною на тему родини, яку Господь об’явив у своєму Слові, ми рішуче відкидаємо усе те, що цій істинні противиться, все те, що вдаряє в серце подружжя і сім’ї, зокрема гендерну ідеологію і будь які спроби її юридичного просування. Закликаємо також усі подружжя дбати про єдність, яка виражається у перебуванні разом. Це перебування разом в добу глобальних процесів та міграцій є особливо наражене на небезпеку, проте благодать подружжя та необхідність фізичної присутності батьків для нормального виховання дітей вартує того, щоб за неї боротися.
2. Родина є домашньою церквою. Це бачення родини як «домашньої Церкви» сягає глибоко до біблійної традиції. Вже в Старому Завіті сім’я була фундаментальною спільнотою передавання віри, а батько родини очолював найважливіше свято Ізраїля – Пасху. Під час пасхального седеру він розповідав оповідання про Вихід, а також свідчив, що Господь і зараз звершує свій перехід від неволі до свободи, від смерті до життя. Це розуміння родини як літургічної спільноти продовжується і набирає нового значення в світлі Пасхальної Тайни – смерті і воскресіння Ісуса Христа.
Вираз домашня Церква вперше вживає Святий Павло Апостол. Так він описує спільноту, яка збиралася в домі Акили і Прискили (1Кор 16,19), Нимфи (Кол 4,15), Филемона (Флм 2) і Гая (Рим 16,23). Родинний дім для перших християн був місцем молитви, псалмодії, а також і звершення Євхаристії. Науку Апостола Павла продовжують Отці Церкви. Святий Йоан Золотоустий називає родину «малою Церквою» (еклесіола), вказуючи на її обов’язки: Молитва і навчання в Церкві не достатні. Мусять вони теж супроводжувати нас в дома, адже дім є малою Церквою. Святий Климентій Александрійський вказує на подружжя, як на мале царство (мікробазілея) і «дім Господа». В цій домашній Церкві – згідно слів Святий Августина – отці сімей являються ЄПИСКОПАМИ – і мають особливо дбати про віру своєї родини.
В умовах карантину, якого зазнаємо вже майже протягом року, коли багато вірних мають трудність взяти участь в Євхаристії, СІМ’Я стала місцем, де в особливий спосіб уприсутнюється Таїнство Церкви. А тому палко заохочуємо усіх Вас до родинної молитви, до родинного читання Божого Слова і катехези. Можна знайти багато добрих та цікавих конференції та повчань на католицьких ЗМІ: Радіо Марія, Телебачення Віковічного Слова, Кредо, Родина, Католицький Медіа Центр…
Важливою дійсністю родини як «домашньої Церкви» є те, що Новий Завіт називає грецьким словом койнонія. Цей вираз можемо перекласти як спільнота, єдність, але він також означає СПІЛКУВАННЯ. В цифровому світі, а особливо тепер, коли наша активність обмежена карантином, дуже важливо виборювати час на якісне, живе спілкування у наших родинах! Нехай протягом дня буде час, який Ви проводите разом, без інтернету, без смартфонів, без соціальних мереж, час реальний, а не віртуальний. На початку він може важко даватися, проте будьте витривалими, і ми впевненні, що зможете зазнати плодів такої практики.
3. Родина є місією. Завданням християнської сім’ї є проголошення з радістю і переконанням Доброї Новини про сім’ю – повчав Святий Йоан Павло ІІ. Це проголошення перш за все полягає в свідоцтві любові і єдності, знаку, який притягує до віри тих, хто ще не пізнав Ісуса Христа і Його любов. Проте, щоб бути таким знаком, наші родини мають бути глибоко занурені у християнську формацію, у життя Церкви, черпаючи з тих скарбів, які вона, як Любляча Мати дає своїм дітям. Сім’я, яка глибоко зазнала любові Бога в Христі Ісусі, сама стає наче видимим Євангелієм, живою проповіддю, живим запрошенням інших людей до спільноти радості, яку може подарувати лише Господь.
Пам’ятаймо, що сім’я поміщена в центрі грандіозної боротьби між добром та злом, між життям і смертю, між любов’ю та всім тим, що їй протистоїть. Сім’ї доручено боротися і перш за все звільнити сили добра, джерело яких міститься у Христі, Відкупителі людини. Кожній сім’ї потрібно зробити ці сили своїми (Йоан Павло ІІ, Лист до сімей 23).
4. Родина під покровом святого йосифа. Коли наставали важкі часи для Церкви, Божий Народ особливо звертався про допомогу до Святого Йосифа. Так чинили Римські Понтифіки, які керували Вівчарнею Господа у переломні часи. Можна тут згадати про Лева ХІІІ, Пія ХІ, чи Святого Йоана Павла ІІ. У чому причина такої великої довіри? Лев XIII пояснює наступним чином: «…Святому Йосифу більше, ніж будь-кому іншому, належить тепер своєю небесною міццю охороняти і захищати Христову Церкву так, як колись найсумлінніше охороняв Родину з Назарета, коли виникала така потреба».
Конференція Єпископів Римсько-Католицької Церкви в Україні оголосила рік 2021 Роком Святого Йосифа – Покровителя Церкви. Цей рік вже розпочався, тому що Святіший Отець Франциск вирішив запросити Вселенську Церкву переживати рік Святого Йосифа від 8 грудня 2020 року. В епоху, коли ставиться під сумнів батьківство, батьківський привілей виховувати своїх дітей, в епоху великої кризи батьківства, в часи, коли життя Ісуса і Його присутність в наших родинах знаходяться під загрозою, хочемо просити про допомогу того, у кого сам Христос знайшов надійний захист. Йому довіряємо наші родини і просимо про заступництво.
Всі присутні відмовляють акт довірення себе та своїх сімей Святому Йосифу /його слід раніше дати вірним/. Відмовляють акт безпосередньо після відновлення подружньої присяги або в кінці Служби.
Приходимо до тебе, Святий Йосифе, у нашій недолі. Звертаючись за допомогою до твоєї Пресвятої Обручниці, з вірою благаємо й про твою поміч. Заради любові, яка єднала тебе з Непорочною Дівою Марією, і заради твоєї батьківської турботи, якою ти оточував дитину – Ісуса, смиренно благаємо: милостиво поглянь на людство, яке Ісус спас власною Кров’ю, і своїм могутнім заступництвом допоможи нам у потребах наших. Опікуне Святого Сімейства! Піклуйся про вибраний народ Ісуса Христа. Віддали від нас, любий отче, всіляку хворобу, блуд і зіпсуття. Наш могутній заступнику! У боротьбі з силами темряви прийди до нас із небесною допомогою, і, як колись ти врятував маленького Ісуса від Ірода, так і тепер охороняй святу Церкву Божу від ворожих підступів та всілякого зла. Невтомно оточуй кожного з нас піклуванням, щоб ми за твоїм прикладом і з твоєю допомогою досягли вічного блаженства в небі. Амінь.
Конференція Єпископів Римсько-Католицької Церкви в Україні
24 грудня 2020 року
N. 58/2020
Послання слід прочитати, а також провести обряд сповідування віри та відновлення подружньої присяги в усіх парафіях України у Неділю Святого Сімейства 27 грудня 2020 року.
Безпосередньо після прочитання послання відбувається сповідування віри та відновлення подружньої присяги. Священник, якщо є місце, нехай запросить подружні пари, що зв’язані узами таїнства Подружжя разом з їхніми дітьми на середину храму або близько вівтаря. До відновлення подружньої присяги запрошуємо усіх, хто поєднаний таїнством Подружжя, також і тих які знаходяться на літургії без свого чоловіка або своєї дружини.
Священник звертається до зібраних наступними словами:
Священник: Дорогі подружжя та всі які хочуть відновити таїнство Подружжя! Підійдіть тепер ближче одне до одного. Нехай також підійдуть до вас ваші діти. Споглядаючи на вівтар, що символізує Христа, і згадуючи своє власне Хрещення, визнаймо спільно нашу віру. Відповідайте тепер голосно на мої запитання.
Чи віруєш в Бога, Отця Вседержителя, Творця неба і землі?
Вірні: Вірую.
Священник: Чи віруєш в Ісуса Христа, Сина Його Єдинородного, Господа нашого, народженого від Діви Марії, розп’ятого і похованого, котрий воскрес із мертвих і сидить праворуч Отця?
Вірні: Вірую.
Священник: Чи віруєш в Святого Духа, Святу Вселенську Церкву, спілкування святих, відпущення гріхів, воскресіння тіла та вічне життя?
Вірні: Вірую.
Священник: Такою є наша віра. Такою є віра Церкви, сповідування якої є нашою гордістю в Ісусі Христі, Господі нашому.
Після цього священик звертається до подружжів та їхніх дітей такими словами:
Священник: А тепер, дорогі чоловіки та дружини, так, як під час укладення таїнства Подружжя, на знак найдосконалішого виконання своїх святих обов’язків, подайте одне одному праву долоню. На ваші з’єднані долоні нехай покладуть долоні ваші діти, котрі є даром Бога і плодом вашої вірної любові.
Дивлячись одне на одного або думаючи про неприсутнього чоловіка або жінку, відповідайте у Божій присутності на запитання, котрі вам поставлю від імені Церкви.
Священник: Чи хочете все досконаліше любити одне одного взаємно, беручи за взірець Святе Сімейство з Назарета, у якому найповніше об’явилася присутність і послух Христа, смиренність і довіра Марії, а також віра і праведність святого Йосифа?
Подружжя: Хочемо.
Священник: Чи хочете, довіряючи Богові, який вас полюбив, великодушно відкриватися на дар нового життя, котрим вас Господь Бог обдарує, а також виявляти одне одному щораз більшу пошану і жити у досконалій подружній вірності?
Подружжя: Хочемо.
Священник: Чи хочете допомагати одне одному щоденно нести Ісусовий хрест у благополуччі та недолі, у хворобі та здоров’ї, служачи одне одному щирим серцем, молячись разом і одне за одного аж до кінця вашого життя?
Подружжя: Хочемо.
Священник: Всемогутній Бог, від якого походять наші добрі прагнення, нехай зміцнить вашу волю і допомагає своєю благодаттю, щоб ви вірно виконували святі обітниці таїнства Подружжя, сьогодні відновлені, великодушно відкривалися на дар життя, котрим вас Господь Бог обдарує і з радістю увійшли до вічності.
Подружжя: Амінь.
Після цього слідує молитва вірних. Було б добре, щоб відповідно приготовані прохання зачитували представники кількох сімей (молодих з дітьми, середнього віку і літніх).
Також представники сімей парафії (молодих з дітьми, середнього віку і літніх) приносять до вівтаря жертовні дари.
На закінчення священик уділяє благословення, простягаючи руки над зібраними сім’ями.
Увага:
В Урочистість Різдва Христового і у свято святого Стефана потрібно в парафіяльних оголошеннях заохотити вірних, щоб у найближчу неділю Святого Сімейства прибули до храму всією сім’єю, оскільки буде їм уділене спеціальне благословення на новий Рік Господній 2021.
Добре б було, щоби після парафіяльних оголошень, перед благословенням, виступила особа, з багатодітної родини з коротким, приблизно 10 хвилинним свідченням про подружнє життя і відкритість на потомство, котра має досвід живої віри (напр. зі спільноти Домашньої Церкви, Неокатехуменальної дороги, Віднови у Святому Дусі, Руху Назаретських Родин чи іншої парафіяльної спільноти). Потрібно звернути увагу, щоб це не була якась теоретична лекція або моралізування, а особисте свідчення.